Nowe zlecenie Transportu / Spedycji

Instrukcje #

Wprowadzić zlecenie do programu można na dwa sposoby:

Sposób pierwszy #

  1. Wejdź w zakładkę Nowy
  2. Następnie wybierz interesujące zlecenie Transportowe/Spedycyjne

Przykład zlecenia Spedycyjnego:

  1. W nowo otwartym oknie należy wprowadzić dane podstawowe.
    – Numer zlecenia (Nr zlec.) jest nadawany automatycznie przez system, ale jego format można edytować.
    – Data to data wprowadzenia zlecenia do systemu.
    – Numer zamówienia (Nr zam.) to numer referencyjny klienta, który pojawi się na wydrukach i fakturze.
    W zakładkach Zleceniodawca/Płatnik należy wybrać odpowiednie firmy. Po wybraniu zleceniodawcy, płatnik jest automatycznie ustawiany jako ta sama firma. Kontrahenta można wybrać z istniejącej bazy danych poprzez wpisanie skrótu jego nazwy lub dodać nowego, klikając ikonę książki. Ważne jest, aby zleceniodawcą nigdy nie była nasza firma.
    Analogicznie wprowadza się dane przewoźnika. Można dodać informacje o samochodzie i kierowcach, którzy będą wykonywać usługę (pojawią się na wydrukach). Informacje o kierowcach i pojazdach można wybrać ze słownika (ikona samochodu lub postaci) lub wpisać ręcznie w pole dodatkowe info, jeśli nie chcemy wprowadzać ich do bazy.
    – W zakładce Waluta i kurs zlecenia ustawia się walutę frachtu oraz walutę, w której będzie generowana faktura.
  1. Po wybraniu kontrahentów, wciskamy dolny przycisk nowy, albo domyślną usługę zlecenia.
    – Usługi do zlecenia można dodać, klikając “Nowy” na dolnym panelu i wybierając usługę z listy, lub wstawiając domyślną usługę zlecenia i edytując ją. W sekcji zakupu wpisuje się stawkę ustaloną z przewoźnikiem, a w sekcji sprzedaży kwotę ustaloną z klientem (ta kwota pojawi się na fakturze). Pola “Oczekiwany dokument kosztowy” oraz “Dodaj usługę do faktury sprzedaży” muszą być zaznaczone.
  1. Kiedy dodamy usługę, wchodzimy w jej edycję i ustawiamy odpowiednio wartości

W dolnym oknie, wyświetlą nam się dane odnośnie dodanej usługi

  1. Następnie przechodzimy do zakładki Trasa i ustawiamy odpowiednią trasę dla danego zlecenia. Możemy przypisać ją ręcznie, bądź wprowadzić ją na podstawie kartotek kontrahenta.
    Aby dodać punkt na tracie, wciśnij przycisk Nowy na dolnym pasku.
  1. W zakładce Ładunek wypełniamy dane odnośnie ładunku

Tak przygotowane zlecenie możemy już zapisać i wysłać potwierdzenie przyjęcia zlecenia dla klienta oraz zlecenie dla przewoźnika

Sposób drugi #

  1. Wejdź w zakładkę Rejestry
  2. Na prawym pasku zadań wciśnij przycisk Nowy (standardowo uruchamia się zlecenie Transportowe) bądź wciśnij strzałkę obok przycisku Nowy i wybierz interesujące Ciebie zlecenie

Informacje na temat dostępnych zakładek #


Zakładka “Dane podstawowe”:
▪ Nr zlec.: Numer zlecenia w systemie (format można edytować).
▪ Data: Data wprowadzenia zlecenia do systemu.
▪ Nr zam.: Numer referencyjny klienta (pojawi się na wydrukach i fakturze).
▪ Zleceniodawca/Płatnik: Wybierz zleceniodawcę, wpisując skrót jego nazwy lub dodaj nowego kontrahenta.
▪ Przewoźnik: Wprowadź dane przewoźnika, a także opcjonalnie informacje o samochodzie i kierowcach.
▪ Waluta i kurs zlecenia: Ustaw walutę frachtu i walutę faktury.

Dodanie usługi:
▪ Kliknij Nowy i wybierz usługę z listy lub wstaw domyślną usługę.
▪ Uzupełnij dane zakupowe i sprzedażowe, oraz dodatkowe informacje.
▪ Zaznacz opcje Oczekiwany dokument kosztowy i Dodaj usługę do faktury sprzedaży.

Zakładka “Trasa”:
▪ Kliknij Nowy, aby dodać punkty trasy (załadunki i rozładunki).
▪ Uzupełnij dane adresowe, daty i godziny, oraz dodatkowe informacje.
Przejdź do zakładki Trasa, aby dodać punkty załadunku i rozładunku. Punkty trasy można wprowadzać ręcznie (nazwa firmy, ulica, kod pocztowy, miasto) lub wybrać z listy kontrahentów, a także z listy lokalizacji użytych we wcześniejszych zleceniach. Należy podać datę i godzinę załadunku. W polu Dodatkowe info można dodać uwagi do punktu trasy, np. prośbę o kontakt telefoniczny po załadunku.

Zakładka “Ładunek”:
▪ Wprowadź opis towaru oraz dane dodatkowe (waga, objętość, itp.).
▪ Istnieje możliwość szczegółowego wprowadzenia struktury ładunku.
W zakładce Ładunek wprowadza się opis towaru w polu “Dodatkowe informacje” oraz można uzupełnić pola takie jak waga brutto, miejsca paletowe, objętość i długość. Istnieje również możliwość szczegółowego wprowadzenia towaru z użyciem opcji “Nowy”, aby podać schemat pakowania, wagę netto, brutto itp..

Zakładka “Dodatkowe info”:
▪ Uzupełnij informacje dla zleceniodawcy i przewoźnika.
▪ Możesz dołączyć dokumenty skanowane (np. CMR).
Zakładka Dodatkowe info pozwala na uzupełnienie różnych informacji, które pojawią się na wydrukach zlecenia. Warunki ogólne dla przewoźnika są tu kluczowe i mogą być skonfigurowane na stałe w programie. W tej zakładce można również podpinać skany dokumentów pod zlecenie, np. CMR, faktury kosztowe od przewoźnika, za pomocą przycisku “Nowy” w środkowej części pola.

Po wypełnieniu wszystkich danych kliknij OK. Następnie można wygenerować wydruki, takie jak potwierdzenie przyjęcia zlecenia dla klienta czy zlecenie dla przewoźnika, klikając “Raporty”. Wydruki można wysłać e-mailem, klikając ikonę koperty.

Najczęstsze błędy #

• Błąd: Brak kursu walut [Wzorzec].
Rozwiązanie: Jeżeli zlecenie było dodane przed istnieniem kursu, należy go zaktualizować. Program automatycznie aktualizuje kursy walut NBP, użytkownik może również ręcznie dodawać kursy z innych banków.

• Błąd: Brak wystawionego zlecenia w rejestrze.
Rozwiązanie:
1. Sprawdź, czy zlecenie nie zostało skasowane — zweryfikuj to w Rejestrze Zdarzeń (Narzędzia > Inne > Rejestr Zdarzeń).
2. Sprawdź ustawienia filtracji — ustaw filtrację na Datę dokumentu i wybierz szeroki zakres dat, jeśli w zakładce “Trasa” brakuje punktów.

Wideoporadnik #

Dowiedz się jak korzystać z tej funkcji oglądając przygotowane przez nas wideo

Kliknij, by zobaczyć wszystkie

Czy artykuł był pomocny?

  • Happy
  • Normal
  • Sad