Wprowadzenie #
Faktura pro forma jest dokumentem wykorzystywanym w systemie SPEDTRANS. Status wystawienia faktury pro forma do danego zlecenia jest oznaczany w rejestrze zleceń transportu i spedycji kolumną FP.
Zawartość #
Rejestr faktur pro forma można znaleźć rozwijając pozycję Sprzedaż w Rejestrach a następnie klikając Faktury pro forma

Instrukcja #
Chociaż ścieżka do utworzenia faktury pro forma może odbyć się na wiele sposobów w programie, proces zostanie pokazany na przykładzie rejestu zleceń (podobnie jak wystawienie standardowej faktury do zlecenia):
1. Przejdź do Rejestru Zleceń
2. Zaznacz zlecenie: Ustaw się na zleceniu, do którego chcesz wystawić fakturę pro forma.
3. Utwórz nowy dokument: Kliknij opcję Nowy na panelu po prawej stronie.
4. Wybierz Fakturę Pro Forma: Należy wybrać odpowiednią opcję utworzenia Nowej faktury pro forma (w analogii do opcji Nowy > Nowa faktura > Nowa faktura używanej do wystawienia standardowej faktury VAT do zlecenia).
5. Edycja i zapis: Zostanie wyświetlone okno edycji dokumentu, w którym, jeśli zlecenie zostało poprawnie wypełnione, zazwyczaj nie trzeba nic zmieniać (poza ewentualnymi uwagami).
6. Zapisz dokument: Kliknij przycisk Zapisz po prawej stronie.
7. Wydruk (Raport): Po zapisaniu dokumentu staje się aktywny przycisk Raporty, który umożliwia wygenerowanie wydruku faktury pro forma.
Weryfikacja statusu:
Po wystawieniu Faktury Pro Forma, w Rejestrze Zleceń Transportu i Spedycji, w kolumnie FP (Faktura Proforma) pojawi się odpowiedni znacznik.
Najczęstsze błędy #
• Brak statusu FP po wystawieniu: Upewnij się, że dokument został poprawnie zapisany. W rejestrze zleceń kolumna FP oznacza, czy do zlecenia jest wystawiona faktura pro forma.
• Zmiana nazwy usługi na wydruku: Pamiętaj, że zmiana nazwy usługi w słowniku spowoduje, że wszystkie stare dokumenty (w tym faktury pro forma) przy ponownym wydrukowaniu będą zawierały nową nazwę usługi. Nie należy zmieniać kartotek użytych już na dokumentach.