Filtrowanie, Wyszukiwanie oraz Sortowanie danych w Spedtrans

Wprowadzenie #

W programie Spedtrans dane zorganizowane są jako rejestry rekordów, dostępne z menu głównego. Są to np. rejestry zleceń, sprzedaży, dokumentów kosztowych…

Filtrowanie, wyszukiwanie i sortowanie danych w dalszej części zostanie omówione na podstawie rejestru zleceń transportu i spedycji.

Filtrowanie #

Rejestr zleceń #

W górnej części (zaznaczonej na rysunku powyżej) znajduje się zestaw filtrów, które użytkownik może wykorzystać do wyszukania interesujących go rekordów. Jedną z najczęstszych operacji jest filtrowanie rekordów po dacie. Na rysunku poniżej znajduje się zaznaczony filtr daty z wybranym predefiniowanym okresem – Bieżący rok.

Kliknięcie w symbol strzałki w dół na polu Daty powoduje możliwość wybrania jednego z kilku predefiniowanych okresów:

  • Dzisiaj – wyświetla rekordy z datą dzisiejszą
  • Wczoraj – wyświetla rekordy z datą wczorajszą
  • X ostatnich dni – wyświetla rekordy z ostatnich dni, liczbę dni może określać użytkownik

Filtrowanie po dacie odnosi się do jednego z kilku możliwych pól daty jakie występują w rekordzie. W tym przypadku dla rekordu zlecenia spedycji/transportu mamy do wyboru:

  • datę dokumentu
  • datę początku trasy
  • datę końca trasy
  • datę odcinka trasy
  • datę kompletacji dokumentów

Często występujący błąd to brak w wyświetlanych rekordach zleceń z interesującego nas okresu określonego przez pole filtrowania Daty. Tak może się zdarzyć, jeśli wybrane jest inne pole daty. Gdy zaznaczymy datę końca trasy, a w zleceniu nie ma wyznaczonej trasy, to pomimo że dokument jest wystawiony w zakresie dat w filtrze – nie znajdziemy go.

Rejestr sprzedaży i dokumentów kosztowych #

Dla rejestru sprzedaży do wyboru w tym polu mamy:

  • Data dokumentu
  • Data sprzedaży
  • Data płatności
  • Data wpłaty
  • Data kompletacji

Ustawienie filtrowania po dacie dokumentu powoduje, że filtrowanie dotyczy daty wystawienia dokumentu. Przykładowa faktura sprzedaży ma datę wystawienia 01-08-2025, datę sprzedaży 01-07-2025 i datę zapłaty 02-08-2025.

W rejestrze sprzedaży, gdy wybrany zostanie filtr dla daty z zakresem dat od 01-07-2025 do 31-07-2025, a wybrane będzie filtrowanie po dacie dokumentu to ta faktura nie będzie wyświetlona – jest to prawidłowe działanie programu dla wyżej przedstawionych warunków filtrowania.

Pod filtrem daty znajdują się trzy uniwersalne pola filtrowania. Każde z nich może mieć wybrane dowolne pole do filtrowania rekordów. Wartości po których następuje filtrowanie znajdują się po prawej stronie. Poniżej przedstawiona jest sytuacja gdzie, mamy wybrane pola filtrowania:

  • Płatnik
  • Zleceniodawca
  • Nr zlecenia

Pola płatnik i zleceniodawca pozostawione są puste a do pola nr zlecenia wpisane jest wartość 002. Po przyciśnięciu przycisku filtruj wyświetlone zostaną rekordy spełniające te kryteria.

Uniwersalne Pola używane do filtrowania. #

Pod polem daty w rejestrze zleceń mamy trzy uniwersalne pola filtrowania. Dwa pierwsze uniwersalne pola filtrowania operują na wartościach tekstowych i pozwalają na wybranie interesujących wartości z listy a ostatnie pole na dole pozwala na użycie bardziej zaawansowane filtrowanie według ustalonych przez użytkownika reguł.

Ostanie pole filtrowania pozwala na zaawansowane filtrowanie.

Kliknięcie na symbol wyboru reguły filtrowania [ABC] spowoduje listę dostępnych opcji wyboru reguły filtrowania. Przykładowo na rysunku poniżej mamy wybraną regułę , że nr zlecenia zawiera frazę 002. Na liście rekordów zostanie wyświetlone zlecenie o numerze ZL/0002/07/25

Gdy opcja filtrowania zostanie zmieniona na “równa się” [=] to przy wpisanej wartości 002 zlecenie o numerze ZL/0002/07/25 nie zostanie wyświetlone.

Pola daty oraz znajdujące się pod nią uniwersalne pola filtrowania znajdują się w każdym rejestrze.

Po zmianie w wyborze filtrów należy zawsze kliknąć na przycisk filtrowania.

Na skrajnie prawej stronie od pola daty mamy dostępne filtry dotyczące cech dokumentów z danego rejestru takie jak: zestaw predefiniowanych filtrów dodatkowych, wybór oddziału firmy, wybór użytkownika wystawiającego dokument, rodzaj zlecenia, status dokumentu.

Widoki użytkownika #

Użytkownik może po ustawieniu filtrów dokonać zapisu tego ustawienia jako widoku użytkownika. Użytkownik może zapisać sobie kilka różnych widoków użytkownika.

Poniżej znajduję się bardziej szczegółowa instrukcja dotycząca możliwości Widoków.

Sortowanie i wyszukiwanie rekordów #

Po odfiltrowaniu rekordów można dokonać dalszego wyszukania/sortowania już w obszarze roboczym wyświetlającym rekordy rejestru. Poniżej jest zrzut ekranowy prezentujący wyszukanie na kolumnie przewoźnik teksty nazwy przewoźnika “Sta…

Wyszukiwanie/sortowanie może być użyte do każdej kolumny wyświetlanej w obszarze roboczym rejestru.

Zarządzanie kolumnami #

W obszarze roboczym nad wyświetlanymi rekordami znajdują się dwa poziomy z nazwami kolumn. Możemy dla swoich potrzeb wybierać interesujące nas kolumny. Górny poziom pozwala na wybranie grup informacji – zestawu kolumn. Gdy odznaczymy w grupie informacji znacznik Statusy to nie będą wyświetlały się kolumny dotyczące statusów zleceń: ZTW, Opis statusu, Email, Kse, FK..

Użytkownik może zarządzać wyświetlaniem danych za pomocą grup informacji i bezpośrednio samych kolumn.

Poprzez wybór kolumny użytkownik steruje zawartością jaka jest wyświetlana w obszarze roboczym z listą znalezionych rekordów.

Na początku aby wybrać lub usunąć z wyświetlania interesującą nas kolumnę klikamy na przycisk wyboru kolumn.

Następnie zaznaczamy lub odznaczamy kolumny.

Czy artykuł był pomocny?

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Mapy Google

Integracja z Mapami Google pozwala użytkownikom na szybkie sprawdzanie tras przejazdu, szacowanie odległości i czasu…

Dowiedz się więcej